• CORONASTEUNMAATREGELEN
  • NIEUWSBERICHTEN
  • FORMULIEREN
  • Entry Eunomia
  • E-loket zelfstandigen
  • E-loket boekhouders
  • FAQ
  • VACATURE
  • Contact
  • NIEUWSBRIEVEN
Multipen
  • Home
  • Startende zelfstandigen & vrije beroepen
  • Gevestigde zelfstandigen & vrije beroepen
  • Boekhouder/accountant
  • Nieuwsberichten
  • Formulieren
  • FAQ
  • Over Multipen
  • Contact
  • Menu

U bevindt zich hier: Home / Startende zelfstandigen & vrije beroepen / Algemene informatie / Je eigen zaak oprichten

Je eigen zaak oprichten

Nu je effectief de beslissing genomen hebt om je eigen zaak op te starten, hoe ga je dan best verder te werk? Er zijn een aantal startersformaliteiten die je zeker moet doorlopen bij de opstart van je zaak.

Je hanteert best het volgende stappenplan:

1. Openen van een zichtrekening

Bij het opstarten van een onderneming moet je een aparte bankrekening openen waarvan het gebruik strikt gescheiden moet blijven van jouw privérekening(en).

2. Een ondernemingsnummer aanvragen

Om een eigen zaak te starten heb je in België een ondernemingsnummer nodig.  Alle handelaars, ambachtslui, landbouwers, vrije beroepers en niet-commerciële zelfstandigen (bv. onthaalouders) die een eigen bedrijf oprichten hebben zo een ondernemingsnummer nodig.  Dit nummer kan enkel worden toegekend via een ondernemingsloket.  Het oude handelsregister en handelsregisternummer zijn afgeschaft.

Sinds 01/01/2019 is het voor geen enkele activiteit in Vlaanderen nog nodig om basiskennis bedrijfsbeheer en beroepskennis te bewijzen.  In het Brussels Gewest en Wallonië is dit nog niet afgeschaft.  Het vestigingsadres is hier bepalend. Het maakt niet uit of men de activeit zal uitoefenen in hoofd- of bijberoep.  Het ondenemingsloket onderzoekt bij uw aanvraag tot inschrijving in KBO of de onderneming voldoet aan deze vestigingsvoorwaarden.

Multipen heeft een eigen, erkend ondernemingsloket: EUNOMIA. Wij kunnen je dan ook onmiddellijk en eenvoudig een ondernemingsnummer toekennen én dit zonder wachttijden.  Je kan je ondernemingsnummer zelfs aanvragen van thuis uit via dit aanvraagformulier.

Uw rechtstreekse contactpersoon is:

Peter Switsers

T. 015 45 12 48    F.  015 45 12 46

E-mail: peter.switsers@multipen.be

www.ondernemingsnummeraanvragen.be

3. BTW-hoedanigheid aanvragen

Zelfstandigen zijn bijna altijd  BTW-plichtig en moeten hun ondernemingsnummer laten activeren als BTW-nummer.  Deze activatie kan je onmiddellijk, samen met de aanvraag van je ondernemingsnummer, door Eunomia laten regelen.  Vrijstelling van het aanrekenen van BTW en van driemaandelijkse aangiftes van BTW is mogelijk bij beperkte omzet.

www.btwnummeraanvragen.be

4. Aansluiting bij het sociaal verzekeringsfonds

Iedere zelfstandige (in hoofd- of bijberoep) is verplicht zich aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen.  Multipen is een erkend sociaal verzekeringsfonds.  De meewerkende echtgeno(o)t(e) van de zelfstandige die meehelpt in de zaak en die geen eigen gelijkwaardig statuut heeft, moet ook verplicht een aansluiting nemen bij het sociaal verzekeringsfonds.

Wanneer wij je ondernemingsnummer regelen kunnen wij gelijktijdig ook je aansluiting bij de sociale kas in orde brengen.  Zo spaar je weer een administratieve stap uit !

5. Aansluiting bij een ziekenfonds

De zelfstandige moet zich aansluiten bij een ziekenfonds teneinde zijn rechten te vrijwaren inzake ziekte- en invaliditeitsverzekering.  Elke zelfstandige in hoofdberoep is verzekerd tegen grote en kleine risico’s door het betalen van sociale bijdragen aan zijn sociaal verzekeringsfonds.  Een zelfstandige in bijberoep bouwt zijn rechten op ziekte- en invaliditeitsuitkeringen op vanuit zijn andere professionele activiteiten.

6. Speciale vergunningen

Voor sommige zelfstandige beroepsactiviteiten moet men bepaalde vergunningen aanvragen: b.v. milieuvergunning, eetwareninspectie, SABAM, leurkaart, enz.

Sommige van deze vergunningen kan je door Eunomia laten aanvragen.  Zo kan je alle formaliteiten tegelijkertijd en op één en hetzelfde adres in orde laten brengen.  Deze diensten zijn wel betalend (laag tarief!).

7. Je zaak verzekeren

Als je een eigen zaak start contacteer je best ook een verzekeringsmakelaar om zeker volgende verzekeringen te bespreken:

  • Verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid
  • Verzekering beroepsaansprakelijkheid
  • Arbeidsongevallenverzekering indien personeel in dienst

8. Werken met personeel

Wanneer de onderneming personeel zal tewerkstellen is het zeer belangrijk om dit onmiddellijk door te geven aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ).

Onze sociale secretariaten kunnen deze formaliteit van je overnemen en staan je bij in alle andere zaken waarmee je te maken krijgt als je personeel tewerkt stelt.

VRAGEN OVER RICHTLIJNEN EN WETTELIJKE BEPALINGEN VOOR JOUW SECTOR EN ACTIVITEITEN ?

De FOD Economie heeft op zijn website een platform GUIDANCE aangemaakt vol richtlijnen. Het doel van deze richtlijnen is advies te geven aan ondernemingen en ervoor te zorgen dat hun praktijken in overeenstemming zijn met de wet. De richtlijnen zijn divers en hebben bijvoorbeeld betrekking op de wettelijke garantie, prijsverminderingen of ze zijn gericht op specifieke sectoren (juweliers, renovatiewerkzaamheden, enz.). Deze richtlijnen evolueren constant en worden daarom regelmatig bijgewerkt.

https://economie.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/guidance

Je start van bij de aanvang met een vennootschap

Voor wie geen eenmanszaak maar een vennootschap wil oprichten gelden extra verplichtingen.  Er moeten, voor je naar een ondernemingsloket gaat, statuten worden opgemaakt die meestal door een notaris worden neergelegd voor publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Om de oprichtingsakte op te stellen zal de notaris naar het bankattest vragen (als bewijs dat het oprichtingskapitaal is volstort) en naar het financieel plan.

Bepaalde vennootschapsvormen, zoals een vennootschap onder firma (VOF) of een gewone commanditaire vennootschap (GCV) kunnen worden opgericht met een onderhandse akte en moeten dus niet via een notaris worden opgericht.

Voor de publicatie van de oprichtingsakte kan u beroep doen op de diensten van Eunomia of kan u contact opnemen met uw boekhouder/accountant.

Na de publicatie moet de verdere inschrijving steeds via het ondernemingsloket gebeuren.  De kosten van de notaris en de neerlegging zijn altijd zelf te betalen.

Helpers en meewerkende partners van zelfstandigen hebben geen ondernemingsnummer nodig.  Het is de hoofdzelfstandige bij wie ze helpen die zo’n nummer nodig heeft.  De helpers en meewerkende partners moeten zich enkel aansluiten bij een sociale kas.

Idem voor de zaakvoerders, bestuurders en werkende vennoten in een vennootschap.  Ook zij hebben geen eigen ondernemingsnummer nodig, maar moeten wel aansluiten bij een sociale kas.  Het is de vennootschap zelf die het ondernemingsnummer moet aanvragen.

Brochure Fod Economie en Middenstand: Zich vestigen als zelfstandige

Wil u klant worden bij Multipen? Ontdek onze voordelen:

  • Persoonlijke aanpak: u heeft een vaste dossierbeheerder voor alle facetten van uw dossier
  • Goede prijs zonder extra-kosten: bij ons geen bijkomende facturen voor juridisch advies, kopies van attesten, extra service, lidgelden, etc.
  • Onze experten hebben gemiddeld meer dan 20 jaar ervaring.
  • Geen antwoordapparaat dat vraagt uw noden te pre selecteren

Het bewijs: bij een enquête die we hebben gehouden onder onze 12.500 klanten, kregen wij gemiddeld 8 op 10 voor klanttevredenheid!

Ik wil mij aansluiten als zelfstandige
Ik wil mij aansluiten als vennootschap

Multipen

  • Startende zelfstandigen & vrije beroepen
  • Gevestigde zelfstandigen & vrije beroepen
  • Boekhouder/accountant
  • Elektronisch dossier
  • E-loket
  • FAQ
  • Infonota’s
  • Ondernemingsloket EUNOMIA

PRIVACYSTATEMENT

GDPR

Privacystatement NL

Privacystatement FR 

Aansluiten bij Multipen

  • Aansluiten als zelfstandige
  • Aansluiten als vennootschap


Hou me op de hoogte

Multipen houdt je graag op de hoogte over de nieuwste weetjes voor zelfstandigen! Ontvang deze in je mailbox.

Contact

  • Zeutestraat 2B
  • 2800 Mechelen
  • Tel: 015/45 12 60
  • E-mail: info@multipen.be

openingsuren

Omwille van de Corona-maatregelen zijn onze kantoren gesloten
In normale omstandigheden gelden volgende openingsuren
Maandag/dinsdag/donderdag: 9u–12u & 13u–16u
Woensdag/vrijdag: 9u–12u, namiddag gesloten
Geen afspraak nodig, gratis ruime parking voor de deur

© Copyright Multipen - 2016. Website carefully crafted by Creactiv. - Disclaimer

Wij maken gebruik van cookies om een betere gebruikerservaring te bieden. Neemt u alvast even de tijd om ons cookiebeleid te lezen.

Meer lezen

Cookies toestaan

Liever geen cookies

Scroll naar bovenzijde